|
škola magie |
|
odpuštění |
|
Odpuštění je
dvojí: druhým a sama sobě |
|
Odpuštění je součástí
řešení všech problémů a má svá pravidla. Problémy ve vztazích jsou a budou, ale
musí být i návraty, zpět ke stavu harmonie a spokojenosti. Nelze odpustit neurovnaný
spor, nemůžeme být k odpuštění přinuceni. Postup na všech úrovních je takový:
spor, řešení, urovnání, odpuštění a zapomenutí. Můžeme také odpuštění
přijmout jako formu vyrovnání a zapomenutí. Historie obsahuje pouze krize a
neurovnané spory, vše dořešené bylo zapomenuto i v historii. |
|
Známe dva druhy řešení
vztahů: kompromisem, dohodou a smírem, naproti tomu diktátem, přinucením akceptovat
názor a vůli někoho cizího. Při řešení smírem můžeme najít ne kompromis, ale
výhodné řešení, harmonii, soulad a výsledkem je všeobecná spokojenost. Dojde ke
sblížení. Naproti tomu při řešení diktátem, při uplatnění hierarchie nebo moci,
musí jedna strana přijmout názor a řešení silnějšího, nejde však o řešení,
ale projev trvalého sporu. Odpuštění je možné pouze při řešení smírem, při
řešení příkazem spor a problém trvá. Malé neřešené spory pak vyústily do
hvězdných válek a trvalého nepřátelství. Měli bychom se z toho poučit a zvážit
účelnost hierarchického uspořádání moci a vlivu. |
|
Při posuzování jednání
sebe i druhých zvažujeme, zda šlo o jednání v dobré nebo ve zlé vůli. Chyby
způsobené při jednání v dobré vůli mohou být školou života, způsobené
neznalostí nebo nedbalostí, kdy neplníme očekávání nebo povinnosti. Zde je náprava
a dohoda snadnější. Kdo však jedná ve zlé vůli nebo účelově svévolně,
vytváří konflikty, které se řeší obtížně. Pokud způsobíme problém při
jednání v dobré vůli, může stačit omluva nebo náhrada škody a lze odpustit sobě
i druhému a zapomenout. Předpokládá se, že problém se opakovat nebude. To platí
také ve škole života, kdy způsobíme trapné chyby z neznalosti nebo nezkušenosti,
kdy osudové síly dohánějí naši nedostatečnou výchovu v mládí. Nejčastější
formou školy života jsou hloupé řeči nebo malé zanedbatelné škody. Postižení
obvykle odpustí a zapomenou, ale ti, kdo chybu udělali, si ji pamatují dlouho, aby ji
už neopakovali. Vzpomeňme si, kolik chyb jsme takto udělali pouze jednou. Druzí nám
je odpustili, ale my je sobě odpustíme až najdeme lepší řešení a až je jisté,
že je opakovat nebudeme. |
|
Pak jsou zde ještě naše
hříchy, to je jednání, které posuzuje hierarchie, respektive subjekty, které mají
snahu nás manipulovat, řídit a vnucovat nám svoji vůli. Hříchy jsou nám
odpuštěny pokud se kajeme, přijímáme konformní postoje, přijmeme status poddaného
a vyjádříme to ve své lítosti. Můžeme však najít jinou hierarchii, jiné vztahy,
které neuplatňují hřích jako formu ovládání. |
|
Ve spolupráci je však vždy
přítomno hodnocení jednání, to vytváří kredit na obou stranách, ve vztahu mezi
člověkem a osudem je to karma, člověk projevuje vůči duchovnímu světu (osudovým
silám) prosby a vděčnost, osud člověku sděluje, jak je s jeho jednáním spokojený
ve formě karmy. Zde je nejvyšším trestem odmítnutí spolupráce a opuštění. Pro
odpuštění je nutné uznání viny. Kdo vstupuje na novou duchovní cestu, začíná s
hodnocením nanovo, má čistou karmu. |
|
Pokud nechceme mít spory,
máme zájem o dobré vztahy, pak nasloucháme svému okolí a snažíme se odstranit své
chybné jednání, protože první pochybení se odpouští, ale časté opakování i
malé chyby vztahy spolehlivě naruší a odpustit se nedá. Kdo je kritizován za
jednání, které považuje za správné, musí hledat souvěrce, kteří hodnotí
stejně. |