Pavel Němec |
|||||||
|
|||||||
041. Svoboda Svoboda je všeobecně uznávaná hodnota. Člověk touží po svobodě, bojuje za svobodu, svobodu oslavuje, jen mám pocit, že neví přesně, o co jde. Žijeme v podivné době, která pohled na život zkresluje. Společnost si mocní upravili podle svých zvrácených potřeb. Donutili člověka k velkému strádání a člověk byl nucen bojovat za svá práva, za názorovou toleranci, za minimální prostředky k životu, za alespoň osmihodinovou pracovní dobu, za volební právo, za práva žen a za mnohé jiné samozřejmosti a myslel si, že bojuje za svobodu. Bojoval však proti zotročení. Na své zotročení si mezitím tak zvykl, že si neuvědomuje své další zotročení, nepřehlédne oceán své průměrnosti, nedohlédne na úzké meze role, kterou mu mocní přisoudili. Ráno jde do práce, po práci se něčeho nají a večer stráví u televize. Není schopen pochopit, že by mohl prožít život i jiným způsobem. Jeho věc. Svoboda s tím souvisí, ale ne tak docela. Pro mnohé je svoboda otázkou volby. Chceš zbičovat nebo natáhnout na skřipec? Jsi svobodný, můžeš si vybrat. Jak vidíme, v samotné volbě otázka svobody není. Také se říká, že svoboda je poznaná nutnost. Poznal jsi, že řetěz, na kterém jsi uvázán, měří dva metry? Pak jsi snad svobodnější než ten, kdo délku svého řetězu nezná? Také ne. Svoboda je záležitostí možností. Máš možnost jít na oběd do restaurace? Pak máš i možnost volby, zda půjdeš nebo ne. Máš možnost jezdit na koni nebo autem? Máš možnost studovat klasiky? Máš možnost poznat svět? Máš možnost sdělit své názory? Máš možnost jít do zdravé přírody? Máš možnost porodit a uživit vlastní děti? Máš možnost ze uzdravit? Máš možnost bydlet ve vlastním bytě? Máš možnost vystudovat obor o který máš zájem? Máš možnost nahý se v přírodě koupat? Máš možnost večer si s přáteli zazpívat? Máš možnost si koupit po čem toužíš? Máš možnost? Pak jsi svobodný. 042. Tolerance Představte si deset metrů dlouhý provázek a na něm navlečený korálek. Na kterém místě korálek najdete? Najít ho chcete. Někde určitě je. Jaká je pravděpodobnost, že je právě uprostřed? Žádná. Jaká je pravděpodobnost, že bude právě uprostřed s tolerancí půl metru na obě strany? Půl metru na obě stranu je dohromady jeden metr, těch metrů je celkem deset. Když je na tom jednom, našli jsme ho, to je jeden díl a zbývá devět, tedy jedna ku devíti. A jaká je pravděpodobnost, že korálek bude ve středu šňůry s tolerancí pět metrů na obě strany? Pět metrů na obě strany je dohromady deset, tedy celá šňůra, pravděpodobnost je jedna čili sto procent. Čím větší tolerance, tím větší naděje, že najdeme, co hledáme. Hledáme vhodného životního partnera? Jaký by měl být? Když žena hledá muže 180 cm, který je v 25 letech svobodný a zcela bez závazků, s vlastním bytem, autem, rekreační chalupou, černovlasého, urostlého sportovce, který umí finsky a čínsky, boty velikost třicet osm, narozeného ve znamení Vodnáře, pokud takto popisuje vysněnou osobu, pak je velmi malá pravděpodobnost, že někoho najde. On by možná se našel, ale nezná finsky, pouze čínsky. Jiný muž zase nemá boty třicet osm, ale čtyřicet. Našla třetího, ale ten neměří 180 cm, ale 182 cm. Když tato žena sleví ze svých představ a bude tolerantnější, vyhoví jejím představám všichni tři tito muži. Jak jsem poznal lidi, každý je jiný. Se svojí obecnou představou o člověku se setkávám s novými lidmi a při setkání poznávám, čím se od mé představy liší. Po prvním setkání si ho zařadím do některé z mých obecných představ, a při dalších setkání ho dále poznávám a poznávám. Každý člověk je jiný. Každý má své vlastnosti, někdo je pečlivý, jiný pracovitý, třetí veselý, ale každý má i svoji míru tolerance. Přeje stejné vlastnosti jaké má sám i u svého partnera. Je pak dáno mírou jeho tolerance, zda si mezi lidmi nějakého vhodného partnera najde. S tolerancí musíme počítat ve všech mezilidských vztazích. Mezi rodiči a dětmi, na pracovišti, mezi přáteli. Společný zájem nás spojuje a jsme tolerantní, aby nás rozdíly nerozdělily. Míra tolerance by se dala vyjádřit zásadami: 1) O nic se neštvi 2) Nedělej si nepřátele 3) Nebuď v nikom pohoršení ani závist. 043. Bábel Před deseti tisíci lety přišel spolu s Osiridem v misi lásky i Baal. Stal se dědicem planety Země a staral se o ni jako ochránce. Jeho postavení a vliv bylo tak důležité, že se do dějin Země zapsal pod jmény Bábel, Ábel a Ďábel. Baal úspěšně použil princip pasivní rezistence. Jako ochránce planety Země musel souhlasit se vším, co bylo mělo pro planetu a pro člověka osudový význam. Se špatným nikdy nesouhlasil, s dobrým souhlasil. Toho dobrého však mnoho nebylo. Osiris byl uznáván ve starém Egyptě a spoluvytvářel jeho civilizaci, Baal byl uznáván v Mezopotámii, v Babylóně a tak dostal přízvisko Babylónský, čili Bábel. Bohové nepřátelští člověku Baala čili Bábela nenáviděli a zabili ho, když byl v inkarnaci. Tak se do pozemské historie dostalo povědomí o tom, že Kain zabil Ábela. Biblická tradice pokračovala v nenávisti proti ochránci planety Země a přejmenovala ho na Ďábla. Přisoudila mu ty nejhorší vlastnosti a jeho krásný vzhled vypodobnila jako ohavného ještěra s netopýřími křídly. K boji ho však nevyprovokovala. Dál se držel své pasívní rezistence a jeho jediným nástrojem obrany bylo odmítnutí zlého. Když nadešel čas pro posílení jeho moci, vnukl katolickým duchovním myšlenku inkvizice. Čestní lidé by ji odmítli, ale u katolíků se zvrácenou morálkou pořídil. Katoličtí i protestantští inkvizitoři vyhledávali ženy i muže, kteří s pomocí Baala pomáhali lidem, vyslýchali je a mučili. Označili je za přívržence Ďábla a upálili. Tak Baal získal na svoji stranu mnoho skvělých mužů i žen a nyní, na konci druhého tisíciletí nadešla doba, aby tito skvělí lidé opět pomohli člověku na cestě ke svobodě a lidské důstojnosti, aby změnili jeho nepříznivý osud. Osiris, Baal a ostatní pozemští bohové už jen čekají na zájem člověka o lepší život a jejich pomoc. 044. Solidarita Víte, jak funguje společenství hmyzu? Mravenci a včely se vzájemně krmí. Kdo je sytý, předá potravu jinému, kdo má nedostatek. Je to ukázka plné solidarity. V lidské společnosti se prvek solidarity také uplatňuje. Je dobrý, potřebný a všechny instituce, které na solidaritě staví, přežijí věky. Solidarita je už také považována za jeden z hlavních rysů osobnosti. Někdo má pověst lakomce, jiný štědrého. Mnoho zbohatlíků solidaritou plně ospravedlní svůj majetek. Lidé jsou schopni sami dosáhnout na své štěstí, ale musí mít alespoň základní podmínky k životu. Kdo strádá, na štěstí nedosáhne. Islám je si vědom důležitosti solidarity a nové stoupence na solidaritu láká. Islám se snadno rozšíří do společností, které na solidaritu zapomínají. Podívej se, zda tvůj soused nestrádá. Má co jíst? Má si co obléci? Jistě, je úkolem společenského systému, aby všem občanům zajistil životní potřeby. Pokud toho není schopen, je špatný. Žebrají lidé po ulicích? Povalují se na ulici bezdomovci? To je důkaz toho, že sociální systém je špatný, že nefunguje. To není známkou svobody, že lidé mohou žebrat, to je špatnou známkou politiků a jejich systému. Solidární systém nyní pomáhá zajistit alespoň minimální životní prostředky nemajetným a tak zakrývá nedostatky společenského systému, ale i to je dobré. Solidarita má však svůj prostor trošku vedle. Solidární člověk pomáhá osamělým lidem, aby osamělí nebyli. Nemocným, aby se uzdravili, nepohyblivým, aby se dostali, kam chtějí, malým, aby se neztratili, každému dává, co potřebuje. Samozřejmou podmínkou je, že o to má postižený zájem. Vyhovíme mu, svojí ochotou ke službě ho ujistíme, ale žádnou službu nikomu vnucovat nemůžeme. Jsme sami postižení? Nebojme se požádat ochotné lidi o službu. Však oni zkrátka nepřijdou. Prokáží svoji ochotu ke službě a tím posílí svůj kredit, zlepší svoji karmu. Není jen splácení karmického dluhu, je i karmický zisk. Poučený člověk o něj vždy usiluje. 045. Odpad Odpad je na první pohled banální téma. Na druhý už ne a poučení vidí v otázce odpadu jev zásadní důležitosti. Příroda je ve své podstatě bezodpadním systémem. Nevytváří žádný odpad a tak je věčná. Stromy by také mohly žít věčně. Svými kořeny však produkují odpad, který zamořuje okolní půdu, až je otrávená a stromy hynou. Lípy produkují málo odpadu, proto se dožívají vysokého stáří. Některé borovice a sekvoje jsou na tom ještě lépe. Lidská společnost je limitována zdroji na svoji spotřebu, ale také odpady ve svém okolí. Také chemická reakce ustane, pokud neodebíráme její produkty. Přírodní - původní národy animálního náboženství žijí po tisíciletí stejným životním stylem. Někdy se nad tímto stylem usmějeme a označíme ho za primitivní. Tyto národy však mají naději na další tisíciletí existence, pokud jim nevnutíme změnu životního stylu nebo je jinak nezničíme. Taková perspektiva by nebyla možná, kdyby tyto národy hromadily v okolí svých obydlí odpad a kdyby těžily neobnovitelné zdroje. Chceme-li udržet civilizaci v naději na dlouhou existenci, musíme se zabývat nejen těžbou neobnovitelných zdrojů, ale také bezodpadními technologiemi. Vše, co nám odpadne jako nevyužitelné, je nutné opět vrátit mezi zdroje, recyklovat. I hovna lze využít, lze z nich vyrobit bioplyn a hnojivo. Zatím si jich zbavujeme tím nejhorším způsobem, otravujeme s nimi vodu a šlapeme do nich na ulicích a v parku. Říká se, že člověk nečiní hříchu z nevědomosti. Ale v otázce těžby neobnovitelných zdrojů, recyklace materiálu, ochrany přírody a nutnosti bezodpadních technologií víme vše, co vědět máme. Víme, že současné vedení společnosti je možné označit termínem "po nás potopa". Snad proto se mocní tolik brání teoriím o reinkarnaci. Museli by připustit, že planetu ničí nikoli jakýmsi neznámým potomkům, ale sami sobě. Přeji si proto, aby ti, kdo záměrně nebo pro vlastní prospěch ničí naši planetu, ztratili právo na další inkarnaci. |