Pavel Němec |
|||||||
|
|||||||
046. Soud, názor Víme dobře, že člověk je schopen rozeznat dobré a zlé. Kdyby nám to bohové nezazlívali, ani bychom si neuvědomili, jak velký dar to je. Známe měřítka, podle kterých dobré a zlé rozeznáme. Všichni stejně vše hodnotíme. To, co někdo označí jako dobré, to druhý neoznačí jako špatné. Dobré si ponecháme, zlé odmítneme. Na základě tohoto hodnocení stanovíme zákony a dodržujeme je. Pokud je nedodržujeme, zatížíme své svědomí, zatížíme svoji karmu a jako důsledek si způsobíme potíže. Hodnotit dobré a zlé je předmětem soudu. Soudit může kdokoli cokoli a soud má platnost pro něj samotného a pro toho, kdo jej soudem pověřil. Ostatním můžeme svůj soud předložit, můžeme jej konzultovat, ale nemůžeme soud nikomu nutit. Tak jsme si vytvořili názor, přiřadili kredit, vyhodnotili a přidali další kámen do mozaiky poznání. Poznání se tak kromě znalostí příčin a následků stalo i souborem soudů a názorů. Známe biblickou zásadu "nesuď, abys nebyl souzen". Tato zásada obsahuje mnoho vztahů. Nesuď! Bohové inspirující bibli si nepřáli, aby člověk rozpoznával dobré a zlé, tedy přáli si, aby nesoudil. Soudíš? Budeš souzen. Jak víme, biblický soud není soudem v našem významu, je to především boží hněv a trest. Tuto zásadu můžeme i obrátit: "Suď, pokud se nebojíš soudu nad sebou." Chceš-li tedy vynášet soud, musíš být nejprve sám čistý, aby ses nemusel obávat odsouzení. Také se říká "Kdo jsi bez viny, hoď první kamenem" a tím trestej nepravost, dodávám pro ty, kdo neví, proč by se mělo házet kamení. Suď, pokud jsi sám pro sebe autoritou, protože soudit musí autority. Pokud nemáš v sobě pořádek, je i pro tebe samého tvůj soud bezcenný. Soudce musí být sám čistý, pevný v zásadách, spravedlivý, moudrý, nestranný a přející, aby se tato jeho vlastnost promítla do definitivy soudu, aby soud ukončil všechny pochybnosti a spory. Soudem proto byli pověřovány největší autority, zprvu vládci sami, potom jimi vybrané a pověřené osoby. Soudilo se tak dlouho, dokud nebyli všichni spokojeni, dnes je to jinak. Soudce musí být zcela nestranný, aby výsledek soudu neovlivnily nesouvisející okolnosti, jako například zájem třetí osoby, majetek nebo osobní vztah soudce k některé straně. Soudnictví došlo velkého rozmachu v starověkém Římě. Proč se neobešli Římané bez soudů? Patrně proto, že řešili nové majetkové a nové společenské vztahy. Římské právo se dodnes mladí právníci učí. Jednou z hlavních zásad bylo vyslechnutí obou stran. Ani my nebudeme vynášet soud bez vyslechnutí obou stran, bez zvážení všech okolností pro a proti. Právní řád vychází z precedentů. Ještě dnes probíhají precedenční situace a tvoří se precedenční řízení, jakýsi vzor pro pozdější napodobení. Zabývat zásadami soudu se musí všichni lidé, nejen soudci. Však rodiče jsou také soudci nad svými dětmi. I oni musí tyto zásady znát, třeba i proto, aby vždy dali svému dítěti možnost se obhájit. Soudit musíme všichni vše nové, s čím se setkáváme, musíme si vytvořit vlastní názor. A jaké okolnosti vadí vytvoření vlastního názoru? Všude na nás stále působí "zpravodajství", které předjímá naše soudy, vnucuje nám soud svůj nebo alespoň předkládá takové informace, které sledují vytvoření soudu příznivého pro ty, kteří mají moc a vliv. Z vlastní zkušenosti vím, že zprávy neodpovídají skutečnosti, poškozují poškozené a tiskové opravy se zásadně neprovádějí. Soudnictví jako instituce na konci dvacátého století nevycházejí z práva, ale ze zájmu moci. Chystají se volby? Připraví se nový volební zákon tak, aby napomáhal ke zvolení toho, koho si přeje reálná moc. Mají mocní nějaký nápad jak zbohatnout? Zařídí novelu zákona, do které šikovně vnesou právní cestu k jeho realizaci. Pak se dozvíme, že někdo podvodným způsobem vydělal miliony třeba na topných olejích, ale že ho nelze potrestat, protože "zákon je na to krátký". 047. Inkarnace O tom, že neexistují reinkarnace, si odhlasovali kněží na křesťanském koncilu někdy kolem roku 300 po Kristu. Prý rozdílem jediného hlasu. Židé to řešili rázněji. Toho, kdo si vzpomene na své minulé životy, kázali ukamenovat. Proč tolik zájmu o inkarnaci? Důvodů je několik, vzpomenu alespoň dva. Tím prvním je schopnost zdokonalení nového ducha v několika zvířecích a lidských inkarnacích. Inkarnace do těl znamená vytvoření neboli výchovu nových duchů a tak lidští duchové početně mnohonásobně převýšili počet andělů a bohů. Druhý důvod je nám bližší. Mocní touží vládnout člověku nad životem a smrtí a člověk jim podléhá tím více, čím více lpí na životě. Člověk si nyní myslí, že po smrti je naprostý konec, vše končí. Chce si proto života užít v co nejdelším věku. Každý si přeje žít ve zdraví do sta let. K tomu je ovšem nutné nepůsobit si zbytečné potíže. Nepůsobit si potíže znamená poslouchat vrchnost. Kdyby měl člověk jistotu, že po tělesné smrti zůstane jeho osobnost zachována, čeho by se bál? Vrchnosti ani smrti by se nebál, naopak by bojoval za lepší společnost, když by věděl, že se do ní opět vrátí. Já znám své minulé životy, mnoho lidí je již zná také, protože se od roku 1985 paměť nemaže. Snažím se vytvořit dokonalou společnost, ve které by se měli všichni dobře. Člověk aby netrpěl bídu, bohatí aby se nemuseli bát o své peníze a politici aby se nemuseli bát hněvu lidu. Vím totiž, že se zase brzy do života vrátím jako jiný člověk. A ještě něco důležitého. Člověk je rozen. Mimozemské bytosti jsou však stvořeny bohy a bohové mají zájem, aby v těchto inkarnacích duchové zůstávali co nejdéle. Takové věčná inkarnace trvá i tisíc let. Je dlouhá a duchové prosí bohy, aby je už vysvobodili. Tyto inkarnace jsou nepříjemné a jsou často z trestu. Naše krátké inkarnace jsou příjemné právě svojí krátkostí. Změna je život. Pokud by nám někdo nabízel dlouhodobá těla, ať nám je předvede na ukázku, vyzkoušíme a pak se rozhodneme, čemu dáme přednost. 048. Zákon Zákon je formou smlouvy. Závazným způsobem nám sděluje, jak máme jednat, co musíme a co nesmíme dělat, aby byl ten, kdo zákon vydal, spokojen. Zákon vždy sleduje něčí zájmy. Žijeme v iluzi, že zákon vytváří nejlepší předpoklady pro život ve společnosti. Zkušenější ví, že zákon je pro obyčejné lidi a že vzhledem k dalším okolnostem (peníze, kauce a pod.) je zákon pro bohaté neúčinný. Zkrátka, na chudé je zákon a četník. Dobrá, tak je to nyní. Ale jak to má být doopravdy? Zákon je společenská smlouva a má chránit oprávněné zájmy všech lidí bez rozdílu věku, pohlaví, majetku, příslušnosti, postavení a čehokoli jiného. Pro všechny lidi musí mít zákon stejnou platnost. Zákon musí stanovit co se musí dělat a co se dělat nesmí a stanovit sankce pro ty, kteří ho překračují. Přírodní zákony jsou dány, nikdo o nich nepochybuje, málokdo ví, že je možné je porušovat a málokdo si to dovolí, snad jen pro pobavení a úžas publika. Společenské zákony však porušuje mnoho lidí snad jen ze sportu, snad proto, že společenské zákony jsou špatné, tedy z nutnosti. Naším úkolem nyní je stanovit dobré zákony. Věřte mi, že dobrý zákon není nutné měnit. Představte si, že by přírodní zákony vytvářel parlament. Hrozivá představa, asi bychom to nepřežili. Parlament asi není tím pravým orgánem pro vytvoření dobrých zákonů. Dokonalé zákony spoluvytváříme spolu s rozumnými lidmi my všichni. Nevěříte? Lidé ve společnosti se ve svém životě setkávají s mnoha situacemi a jevy. Jak je prožívají, vytvářejí soud a názor na všechny společenské jevy. Parlament pak při sestavování zákonů musí tyto názory společnosti respektovat. Mnoho zákonů je přesto špatných. Zákony jsou neúplné, jejich složitost umožňuje obcházení, dopadají především na nemajetné a mají celou řadu dalších nedostatků. Špatný zákon je třeba odmítnout. Poslanci, kteří tvoří zákony musí být odvolatelní a pod hrozbou trestu. Musí být schopni obhájit zákon, který schválili. Právě tady nás čeká v budoucnosti mnoho práce. Ve vytvoření dokonalých společenských zákonů a etických norem, plně shodných s lidskou přirozeností, které nebude nutné vůbec měnit ani obcházet. 049. Kontrola, zpětná vazba, ověření Každý systém funguje pouze na základě využití zpětné vazby. Systém, který nemá kontrolu následků svého působení, zaniká. Snad jen mnohokráte zopakovaná rutina nežádá kontrolu. Uvařil jsi čaj a dal do něj vše tak, jak jsi zvyklý? Pak ho jistě nemusíš ochutnávat. Mám pocit, že celý náš systém, který známe, včetně bohů a hmoty slouží jako ověřovací model pro něco, co neznáme a nikdy nepoznáme. Sloužíme svým životem k ověření principů nějakého neznámého systému. Možná, jen můj dojem. V každém případě však jsme tvůrčí bytosti a tvoříme nové věci, nové vztahy, ověřujeme nové principy. Nejsme jen rutinéry. Každý, kdo vytváří nové, musí si prověřovat v praxi své představy. Praxe je pravdivější než naše představy. Nejen každý tvůrčí pracovník, ale i každý řídící pracovník musí mít kontrolu, jak jím řízený systém funguje. Nemůže od zeleného stolu dávat příkazy pouze na základě vlastních představ o tom, jak systém funguje a co se děje. Celá léta jsme žili v iluzorním systému, kde nejvyšší řídící pracovníci vydávali nereálné pokyny které se na nižším stupni řízení vždy o něco více přiblížili realitě. Zpět pak šla hlášení nejprve reálná, pak stále upravenější. Takovému systému se však říká "kocourkov". Jen bych k tomu dodal, že ti nejvyšší dělali jako že nic nevědí a museli hodně zaplatit za to, aby věděli alespoň to, kdy, jak a kam mají včas utéci. 050. Osobnost Bytosti projeví svoji osobnost ve chvíli, kdy projeví svoji vlastní vůli. Osobnost a vůle spolu souvisí. Vůle je odrazem osobnosti. Osobnost je tvořena charakterem. Charakter je soubor osvojených principů (vlastností). Principem může být přejícnost, bojovnost, pýcha, solidárnost, zvědavost, učenlivost, zatvrzelost, pečlivost, starostlivost a jiné vlastnosti. Principů osvojených jako vlastnosti osobnosti může být snad tisíc a každý princip může být přijat na různé úrovni, tedy jako vlastnost prioritní, důležitá, podružná nebo chybějící. Takových úrovní je více a ve všech těchto kombinacích dávají snad nekonečnou řadu lidských osobností. Těch kombinací je mnohem více než můžeme poznat lidí a tak si nakonec přiznáváme, že každý člověk je jiný, jen co lidi lépe poznáme. Měli bychom znát charaktery lidí, se kterými se setkáváme, tedy jaké mají vlastnosti a čeho jsou schopni, abychom s nimi mohli spolupracovat. Mohl bych napsat, že osobnost lze poznat osobnostním testem, ale není to pravda. Jednotlivé vlastnosti jsou zatíženy všeobecně rozšířeným soudem. Proto člověk, který je žárlivý, nepořádný, lakomý nebo lenošný skrývá tyto své vlastnosti osobnosti a veřejně se k nim nehlásí. Vlastnosti osobnosti se poznají ze skutků člověka. Poznají se z jeho jednání, chování, zájmů, motivace, vyhovění nebo odmítnutí. Abychom člověka poznali, musíme s ním prožít hodně situací. To někdy není ani závislé na čase, obvykle musíme člověka k nějaké reakci vyprovokovat. Požádáme, navrhneme, přikážeme, poprosíme a čekáme, co bude. Jednání je pak rozhodující, nikoli, jak své jednání zdůvodní. A vyhlídky? Především na osobnosti záleží její další osud. Někdo pro svoje vlastnosti je ve společnosti zapotřebí, někdo ne a někdo pro své osobní vlastnosti do inkarnace vůbec nebude vpuštěn. Co s takovým duchem, o kterého žádný inkarnační bůh nestojí? Ten pěkně potichu splyne se Zářícím, aby se v něm rozplynul na novou čistou oživující energii. |